2010-10-02

Sallad




Nu glor F på fotis och jag sitter och googlar recept på nätet. Återigen, jag vet att det kanske är en aning mycket tjat om mat men jag blev så himla glad när jag fick positiv respons på mitt ceasar-recept så nu kommer jag troligen att börja spruta ut recept på bloggen. Idag vill jag ge er ett enkelt men lyxigt recept på tiggerräkor och mango-sallad som vi åt när vi var i stugan sist. Perfekt för den som vill unna sig nåt käckt en fredagkväll eller impa på någon fining. Funkar både som förrätt och som huvudrätt.

Tigerräkor (frysta funkar hur bra som helst. Tina långsamt!)
1/2 mango (man kan också köpa fryst mango)
Blandsallad
1 avocado
parmesan

(vill man ha salladen lite matigare, som middag, kan man lägga i vad helst man tycker passa i en sallad)

Marinad till räkorna
Chilifrukt
1 lime
1 vitlöksklyfta
Olja


Dressing
1 ägg
1/2 mango
(eller fryst)
Ca 1 dl olja
1 Vitlöksklyfta
1 msk vinäger
(gärna rödvinsvinäger)
Salt &peppar
Grässlök

Marinera tigerräkorna i hackad chili, vitlök, olja, limeskal och limesaft och låt ligga i nån timme kanske (Har man inte tid att marinera så kan man bara vitlöksfräsa dem i pannan, blir också gott)

Gör dressingen: Koka ägget i 3 minuter och "häll" i ägget i en bunke. Pressa i vitlöken och kör ner mangon och mixa. Blanda ner vinäger och droppa sakta i oljan medan du vispar/mixar. Salta, peppra och blanda i grässlök. Rör ner dressingen i salladen, vänd ner avocado o lite parmesan. Lägg på mangon som du skurit i kuber. Pyttsa i tiggerräkorna som du stekt i max ett par minuter. Voilá.

Om man vill köra ett billigare alternativ så funkar salladen lika bra med kyckling eller vanliga räkor. Det är dressingen som gör den här salladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar