2010-07-04

Barbarer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7412046.ab

När jag läser sånt här blir jag så jävla förbannad. En kvinna i Iran anklagas av sin man för otrohet och ska nu stenas till döds. Enligt artikeln ska hon grävas ned i sanden och stenarna som ska döda henne är noga utvalda så att hon inte dödas för snabbt, utan hinna lida först. Det är så brutalt, ociviliserat och omänskligt och helt jävla ofattbart att sånt här sker på 2000-talet. Och inte bara för att det finns rättsystem där man accepterar och använder stening som straff, utan ett system som inbegriper en kvinnosyn som gör det okej att döda en kvinna som varit otrogen (eller misstänks för att ha varit otrogen). En sådan kvinnosyn tyder enbart på religiös fanatism och obildning! För hur kan en förnuftig tänkande människa anse att en kvinna är mannens ägodel och egentligen inte värd mer än en råtta?

Man ska acceptera andra människors religion. Det är svårt många gånger. Jag ser mig själv som en ganska öppen och accepterande natur men när det kommer till diskriminering och fanatism kan jag inte hjälpa att jag bara vill sudda ut vissa åskådningar och låsa in vissa personer.

Sen är jag ju inte ett dugg religiös heller. Religion är inte till för kritiskt tänkande människor. Missförstå mig inte, jag respekterar människors tro och jag är tom lite avundsjuk på de troende. Jag inbillar mig att en människa som tror på en högre makt och en mening med livet, som ligger utanför en själv har större möjligheter att finna tillfredställelse och trygghet i tillvaron, än en person som tror att allt står och faller på den egna förmågan att klara av saker. Men hur kan man tro på ett övernaturligt väsen i en upplyst tid som denna?

Nåväl, så länge människor åtminstone tror på goda krafter så finns det hopp för framtiden. Och alla människor kan säkert hitta någon form av andligt rum att vistas i där man kan finna tröst och kraft, även om det inte är just gudstro eller andra övernaturliga fenomen.

Men religion som diskriminerar, som man dödar eller dör för, måste elimineras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar