2010-09-22

Puss & Kram

Jag hyr för tillfället ut min gamla lägenhet till en söt liten tjej som är kollega med en kompis till mig. Hon är jättehärlig och är supertrevlig och allt men vi känner alltså inte varandra och hade aldrig träffats innan uthyrningsprocessen. Innan allt var klart hade vi all kontakt via sms. Jag skrev typ ”Jag har skickat kontraktet. Vänligen skriv under och skicka tillbaks till mig. Mvh Karin”. Hon svarade typ ”Ok. Jag skickar papprena imorgon. Puss”. Hoppsan, tänkte jag, där skrev hon allt lite fel. Lite pinsamt för henne att skriva ”Puss” till mig. Men vi fortsatte smsa och hon avslutade varje sms med ”Puss” och jag i min tur fick börja skriva ”Kram” så att vi skulle mötas nånstans halvvägs. Sen skulle vi träffas för första gången för att överlämna nycklar och jag gick och funderade på hur vi skulle hälsa. Ta i hand, kramas eller bara säga hej. Jag bestämde mig för att ge henne en kram efter alla våra kärleksförklarande sms. Så jag öppnade armarna för att ta henne i famnen men möttes av en utsträckt god dag-hand. Snacka om mixed signals. För de unga kidsen idag kanske puss betyder samma sak som hej? Vi har fortfarande nästan all kontakt via sms. Hon kör stenhårt på Puss, jag kör stenhårt på Kram. Och jag fnissar varje gång.

För övrigt tycker jag det kan vara besvärligt med hälsningsprocessen när man träffar nytt folk eller bekanta. Jag tycker det känns obekvämt att krama folk jag inte känner. Första gången är det solklart, då kan man alltid ta i hand. Därefter börjar förvirringen. Måste man krama en person som man hälsat på en gång men aldrig utbytt mer än ett par ord med? Det har ju hänt mer än en gång att jag inte är överens med min hälsningskamrat om hälsningskoden och man står där och känner sig, antingen som en formell drygis med utsträckt hand, eller som en klängig stalker som kastar sig över en person som uppenbarligen inte ansåg att vi var speciellt nära. Helst vill jag bara ta i hand med alla fram tills jag har lärt känna dem, då kan jag tänka mig att börja kramas.

För killar är det mycket enklare. Första gången de träffar någon tar de i hand. Därefter fortsätter de ta i hand med män och kramar kvinnorna. Typiskt att män alltid ska ha det lättare.

2 kommentarer:

  1. herregud vilken rolig lunchläsning :)) Det är svårt det där, själv gillar jag att kramas väldans mycket, även med personer som jag kanske inte alltid känner så bra :) Jag avslutar med att säga PUSS

    SvaraRadera